JAARVERSLAG 2020 DISTRICT ZUID-LIMBURG

JAARVERSLAG 2020 VAN HET NBB DISTRICT ZUID LIMBURG.

Conform artikel 8 van het districtsreglement volgt hierbij het jaarverslag over het kalenderjaar 2020. Dit verslag over 2020 beschrijft, aangezien het in de 2e helft 2021 besproken wordt en vanwege de actualiteit ook al informatie over enkele activiteiten in de periode januari 2020/juni 2021.

1. Het districtsbestuur

In 2020 is de samenstelling onveranderd. Statutair zijn afgetreden de voorzitter Paul Goessens en de secretaris Roel Boer. Beiden hebben zich herkiesbaar gesteld en in de algemene ledenvergadering op 19 september 2020 herbenoemd voor een periode van drie jaar.

Het bestuur ziet er als volgt uit:

Voorzitter en onderwijsadviseur                 Dhr. Paul Goessens

Plv voorzitter en clubadviseur                     Dhr. Jef Dautzenberg

Secretaris                                                         Dhr. Roel Boer

Penningmeester                                              Mevr. Lydia Heuvelmans

Districtscompetitieleider                               Dhr. Piet Zinken

Algemeen

Het jaar 2020 was een bewogen jaar. In verband met de coronamaatregelen is op 15 maart het land in lock down gegaan en zijn alle fysieke bridge-activiteiten gestopt. Als alternatief hebben diverse clubs bridgewedstrijden georganiseerd via Stepbridge. In de zomermaanden is er beperkt (maximaal 30 leden per avond/middag) fysiek gespeeld. Vanaf 15 oktober 2020 was dit wederom niet meer toegestaan.

In 2020 heeft het districtsbestuur vier keer vergaderd. De Algemene Ledenvergadering is gehouden op 19 september 2020.

Het aantal leden in het district Zuid-Limburg is in 2020 gedaald. Waarschijnlijk is coronacrisis hieraan debet. De daling loopt in gelijke trend met het landelijk gemiddelde.

De bestuursovereenkomst met de NBB zou in 2020 opnieuw worden geëvalueerd maar is uitgesteld tot nader order. Speerpunten in de overeenkomst zijn ledenaanwas, vrijwilligersbeleid en middagbridge. Andere verplichtingen zijn clubondersteuning, onderwijs en kaderbeleid en het aanbieden van districtscompetities. Het district ontvangt een financiële bijdrage voor ieder bridgeseizoen onder de voorwaarde dat uitvoering wordt gegeven aan hetgeen is overeengekomen.

Het jaar 2020 stond in het teken van het vieren van het 75-jarig jubileum District Zuid -Limburg. Aan alle clubs zijn flessen jubileumwijn uitgereikt t.b.v. de lokale voorrondes van de jubileumcompetitie die op 16 mei in een drive voor ca 180 spelers feestelijk zou worden afgesloten echter i.v.m. de coronacrisis afgelast. Als tegemoetkoming zijn er extra flessen wijn aan iedere club overhandigd, mede omdat ook de vrijwilligersdrive geen doorgang heeft gevonden.

Activiteiten clubadviseur.

De clubadviseur is namens het district betrokken bij de totstandkoming van de lokale sportakkoorden te weten Maastricht, Eijsden-Margraten, Sittard-Geleen, Beekdaelen en Heerlen met name wat betreft de vertegenwoordiging voor denksportactiviteiten. Bij al deze Sportakkoorden is expliciet erkend dat denksport ook sport is in de zin van het Sportakkoord. Dit zal worden opgevolgd, doch met vertraging wegens corona.

Activiteiten Onderwijsadviseur.

Het lesgeven heeft door de corona een aantal maanden stilgelegen. In oktober zou een beginnerscursus in Maastricht (37 deelnemers) van start gaan maar is uitgesteld. Eenzelfde geldt voor de clinics en masterclasses. Dit betreft lessen die onder auspiciën van het district zijn gegeven. Daarnaast zijn er her en der ook via clubs lessen gegeven, o.a. als gezamenlijk initiatief van Platform Westelijke Mijnstreek.

Activiteiten DCL en de districtscompetities

Aan de districtsviertallencompetitie (jan-feb 2020) deden slechts 27 viertallen mee: 14 teams in de Hoofdklasse, 13 teams in de Eerste Klasse. Helaas waren er geen aanmeldingen voor deelname aan de 2e klasse competitie.

Als district hebben we geprobeerd wekelijks op zaterdagmiddagen via Step een mini-toernooi op Step (8×2 spellen) en op zondagavond een toernooi van 6×4 spellen. Met de zaterdagmiddagtoernooien is wegens sterk teruglopende deelname gestopt, maar op zondagen is nog steeds gespeeld tot begin juli 2021.

De pre-summerdrive op 13 juni 2021 is vanwege tegenvallende belangstelling niet doorgegaan.

Alle overige competities, toernooien en drives hebben vanwege corona niet plaatsgevonden.

1. De ereleden / leden van verdienste

Het district Zuid Limburg heeft in 2020 de volgende ereleden en leden van verdienste:

Ereleden                            Dhr. J.W. Gielkens

Mevr. J. de Groot

Dhr. E. Leufkens

Dhr. A. van de Peppel

Dhr. J. Muller

Leden van verdienste           Dhr. J.C.M. Beckers

Dhr. M.G.M. Crombag

Dhr. J.H.M. Snakkers

1. De districtsraad

Op 19 september 2020 is de algemene ledenvergadering gehouden in MFC Sanderbout/Onger de 2 tores te Sittard.

1. De verenigingen
BC Borgharen 0 37 37
BC Maastricht 0 60 60
B.C. ’t Leiehoes 79 65 -14 74,5

Het aantal leden is o.a. door corona afgenomen met 221 leden. Per 1 jan 2021 is het ledenaantal 2261. BC No Smoking heeft zijn lidmaatschap bij de NBB opgezegd. Het district heeft twee nieuwe clubs mogen verwelkomen: BC Borgharen en BC Maastricht.

1. Cursussen

CLA/CLB en NBB-R

In 2020 zijn geen CLA/CLB cursussen gehouden.

Cursussen

Vanwege de coronamaatregelen zijn er in 2020 geen nieuwe cursussen gegeven. De gestarte beginnerscursussen in 2019 in Maastricht en Nuth zijn in 2020 afgerond.

1. De Protestcommissie

In 2020 bestond de protestcommissie uit de volgende leden:

Voorzitter                           Gea Westra

Vice- voorzitter                   Math Crombag

Leden                                Paul Goessens, Norbert Gremmen, Peter Röell en Illse Sneepers

In het jaar 2020 werd geen protest tegen een arbitrale beslissing ingediend.

1. Sturen en Keien

In 2020 is een aanvraag voor een Kei ingediend. Door de coronamaatregelen is deze is echter nog niet uitgereikt.

1. Landelijke competities

Bij de digitale landelijke kampioenschap paren bereikten twee paren van Mijnstreek mooie resultaten. Rob van Wel / Mark de Meer werden kampioen, en Harry Dabekaussen / Onko-Jan Gelling eindigden in de bovenste helft.

In de digitale landelijke viertallencompetitie heeft een team van Limburgia (waarin Rob van Wel, Mark de Meer, Onko-Jan Gelling, Paul Meys en Hans van Aernsbergen hebben meegespeeld) de halve finale bereikt, waarin ze van de latere kampioenen hebben verloren. Helaas is Paul Meys kort voor de halve finale overleden. Hij was een zeer gewaardeerd lid van ons district.

Opgemaakt d.d. 13 augustus 2021.

Roel Boer

Secretaris District Zuid-Limburg

Andere artikelen
Toekomstdrive 2024 goed bezocht